Strategia produktowa w rękodziele artystycznym - podsumowanie.

W artykule „Fokus na produkt” opisałam ogólne zasady dotyczące tworzenia produktów rękodzieła artystycznego. Najważniejsze dwie rzeczy to:

- nie twórz wyłącznie pojedynczych egzemplarzy, pracuj na zasadzie linii produktów/kolekcji,
- pozwól klientom wprowadzać zmiany w produktach i dostosowywać je do swoich potrzeb. 

Skrót graficzny głównych założeń znajdziecie na Facebooku
Skoro w dużej mierze wykonujesz produkty na zamówienie klientów, to za każdym razem możesz przecież wykonać dany produkt z uwzględnieniem zmian kolorystycznych, rozmiarowych czy materiałowych. W przypadku rękodzieła trend customizacji jest bardzo łatwy w zrealizowaniu i warto z tego korzystać.

Strategię produktową opisałam w grafikach Fokus na produkt 2 i Fokus na produkt 3 na profilu Craft Point Social na facebooku. 
Teraz czas na podsumowanie :) 

PO CO TAKA STRATEGIA PRODUKTOWA? 


Strategia produktowa w rękodziele artystycznym.
Sklepy pośredniczące w sprzedaży są tak skonstruowane, że musisz wystawiać dużo prac, by Twoje produkty pojawiały się wysoko w wynikach - w kategoriach tematycznych i nowościach. Dzięki temu zwiększasz szanse na sprzedaż, ponieważ klienci łatwiej i szybciej docierają do Twojej oferty. Jeśli wystawiasz regularnie produkty, pojawiają się one wysoko w wynikach i na wielu podstronach. Klient przeglądając produkty w sklepie www, np. w zakładce nowości, przenosząc się na kolejne podstrony, co chwilę natrafia na Twoje prace. Najlepszą na to strategią jest wystawianie przynajmniej kilku produktów dziennie o różnych porach dnia! Ta metoda naprawdę zwiększa sprzedaż! Wiem to z własnego doświadczenia. 

Klienci odwiedzają sklepy pośredniczące w sprzedaży rękodzieła, np. Decobazaar, Pakamera czy DaWanda, o różnych godzinach. Dlatego warto wystawiać prace także o różnych porachto zwiększy oglądalność i sprzedaż Twoich prac. W czasie kiedy Ty nie wystawiasz prac, inni projektanci wystawiają ich mnóstwo! Dlatego Twoje prace spadają na dalsze strony i stają się niewidoczne dla klientów. Większość klientów w sklepie internetowym spędza zaledwie kilka minut - w tym czasie podejmuje decyzję zakupową. W danej kategorii ogląda tylko kilka pierwszych stron, bardzo mały odsetek klientów zagląda na stronę 15 czy dalszą…Zwróć uwagę na stosunek wystawionych prac, a ilość prac sprzedanych. Duża ilość wystawianych prac rozkręca sprzedaż. 

W branży rękodzieła artystycznego wykonywanie bardzo wielu produktów, które można często i regularnie wystawiać do sprzedaży w internetowych sklepach to problem. Produkty wykonywane są ręcznie, wymagają czasu, staranności i nie są tworzone w dużej ilości egzemplarzy. Jak więc zrobić, by często wystawiać produkty? Regularne i częste wystawianie prac umożliwi Ci właśnie praca na bazowych produktach. Dzięki takiej strategii, żeby wystawić produkt do sprzedaży w sklepie internetowym, nie musisz wykonać nowej pracy, tylko korzystasz z gotowych zdjęć i opisów produktów bazowych, które następnie wykonasz dopiero, gdy klient je zamówi.  

Dzięki temu ograniczysz także do minimum robienie zdjęć i opisów. Zdjęcia do sprzedaży w Internecie muszą być przede wszystkim ostre i estetyczne! Robienie dobrych zdjęć pochłania dużo czasu – ustawienie tła, produktów, fotografowanie, potem obróbka graficzna... Dlatego tworzysz linię bazową produktów na dany sezon i tylko ją fotografujesz, opisujesz, wyceniasz. Dzięki liniom produktów/kolekcjom i stworzeniu profesjonalnych zdjęć tylko dla nich (różnych ujęć produktów) masz gotową ofertę/katalog produktów, z których korzystasz wiele razy, wystawiając ponownie produkty do sprzedaży. Wykonanie każdorazowo nowego, różniącego się od pozostałych produktu, sfotografowanie go, opisanie i wystawienie zajmuje dużo więcej czasu, niż wystawienie zdjęcia jednego z produktów dostępnych w Twojej ofercie bazowej. Gdzie masz już gotowe zdjęcia (wybierasz tylko spośród różnych ujęć), opis i wycenę.

Dzięki pracy z liniami produktów nie musisz za każdym razem wyceniać pracy. Wprowadzasz ujednolicone ceny dla produktów z kolekcji – wliczając w to wszystkie koszty, nie tylko zużyty materiał i swoją pracę, także ZUS, podatki, koszty dostaw materiałów, promocji, udziału w targach itd. Robisz to raz, a nie przy każdym wykonanym produkcie. 

Jeśli pracujesz w taki sposób, że każda stworzona przez Ciebie rzecz jest inna, każdy produkt każdorazowo fotografujesz, opisujesz, wyceniasz, a potem wystawiasz – może okazać się, że ilość czasu na to poświęcona będzie nieadekwatna do zysków. W ten sposób także „zamrażasz” materiał w gotowych produktach. Stworzysz dużą ilość gotowych prac…ale często zdarzy się, że klient który zgłosi się do Ciebie nie kupi gotowej, a poprosi Cię o wykonanie kolejnej, ale dostosowanej do jego potrzeb… To irytuje ;) Bo masa gotowych produktów czeka na sprzedaż, a Ty i tak musisz robić nowe prace, dokupywać materiał, robić zdjęcia itd…Pieniądze są „zamrożone” w gotowych produktach, a Ty musisz kupować nowy materiał i znowu poświęcać czas na tworzenie, a nie sprzedaż czy promocję. 

Praca na liniach produktów/kolekcjach pozwala na uporządkowanie oferty, stworzenie katalogu produktów na każdy sezon. Tworzenie produktów na nowy sezon musisz zaczynać z wyprzedzeniem (tak jak robią to marki modowe). Dzięki temu masz gotowy katalog produktów na nowy sezon, który możesz reklamować czy wysyłać packshoty do sklepów pośredniczących w sprzedaży, o które z reguły proszą, bo przygotowują swoje własne kampanie reklamowe na nowy sezon. 

Po wykonaniu produktów bazowych następne tworzysz już tylko na konkretne zamówienia klienta – to jest ogromna oszczędność czasu. Powoduje, że czas na wykonanie kolejnych prac poświęcasz dopiero wtedy, gdy ktoś Ci za niego płaci. Oczywiste jest, że więcej czasu wymaga wymyślenie, zaprojektowanie i wykonanie nowego produktu, niż wykonanie kolejnego egzemplarza, nawet jeśli się trochę różni od oryginału. 

Nie ma sensu tworzenie produktów na zapas. Wyjątkiem są oczywiście takie sytuacje kiedy bierzesz udział w targach – tu same zdjęcia nie wystarczą ;) Przed sezonem świątecznym warto wykonać na zapas produkty, które z doświadczenia wiesz, że na pewno znajdą nabywcę, bo są najpopularniejsze w Twojej ofercie. Nie warto gromadzić gotowych produktów, bo bardzo szybko po jednym sezonie nadchodzi następny i trzeba do tego dostosować swoją ofertę, a środki finansowe przeznaczyć na zakup nowych materiałów. Linia produktów przygotowana na zimę, będzie aktualna w następnym sezonie zimowym – moda wcale nie zmienia się aż tak szybko…Wystarczy uzupełnić kolekcję o kilka nowych modeli. To powoduje, że praca wykonana nad jedną linią produktów, będzie przynosiła efekty przez kilka sezonów. 

Warto swoją pracę podzielić na etapy:
z odpowiednim wyprzedzeniem:
- przygotowanie kolekcji produktów
- tworzenie zdjęć, opisów, katalogów, ewentualnie sesji zdjęciowych
- wysyłanie packshotów do sklepów pośredniczących w sprzedaży, magazynów modowych
na początku sezonu:
- wprowadzenie kolekcji do sprzedaży
- skupienie się na promocji tych produktów i ich sprzedaży, a nie tworzeniu nowych prac…

Twórz mało, wystawiaj dużo! Skup się na sprzedaży i promocji swojej marki. Nie przeznaczaj za dużo czasu na tworzenie co chwilę nowych produktów. Pracuj na tych już stworzonych, które dobrze się sprzedają. 

Jeśli wprowadzisz do sprzedaży produkt w pojedynczym egzemplarzu lub limitowaną serię produktów – wzbudzą one większe zainteresowanie, niż gdyby standardem w Twojej ofercie było tworzenie pojedynczych egzemplarzy. Twoje produkty i Ty jako twórca stanowicie wyjątkową ofertę w skali rynku, nawet jeśli pracujesz na kolekcjach produktów, które czasem wykonujesz w wielu egzemplarzach – ale przecież nigdy nie będzie to produkcja masowa... 

Moja strategia produktowa może brzmieć dla Ciebie kontrowersyjnie. Może przypominać trochę „taśmę produkcyjną”, bo wprowadza element odtwórczości…ale przecież każdy produkt i tak jest inny, bo wykonany ręcznie, a nawet jeśli jest identyczny, to nie masowy…Stworzenie wysokiej jakości, unikatowych linii produktów, ale nie pojedynczych egzemplarzy, ułatwi Ci bycie Artystą-Biznesmenem :), tworzenie i życie z tego co się kocha robić!


0 komentarze: