Edge Rank na Facebooku.

Edge Rank - algorytm Facebooka.


Edge Rank - algorytm Facebooka.
Edge Rank to algorytm Facebooka, który decyduje o tym czy dane treści/posty wyświetlić na tablicy użytkownika czy nie. Został stworzony ponieważ treści na Facebooku jest coraz więcej i nie sposób wyświetlić je wszystkie w chronologicznym porządku. Użytkownicy poza znajomymi, mają wśród „polubionych” lub „śledzą” dużą ilość stron, co w sumie daje bardzo dużą ilość publikowanych treści, które powinny pokazać się użytkownikom w Aktualnościach/News Feedzie. Facebook twierdzi, że chronologiczne wyświetlanie wszystkich treści powoduje spadek zaangażowania użytkowników. 

Algorytm ma za zadanie określić, którymi spośród ogromnej ilości wpisów, będziemy rzeczywiście zainteresowani. 

Co Facebook bierze pod uwagę oceniając czy dane treści wyświetlić czy nie?


Algorytm ocenia:

- zainteresowania użytkownika;

- jak często użytkownik wchodzi w reakcje z treściami danej strony;
Można to samemu zaobserwować - jeśli często "lubisz" posty danej strony, po pewnym czasie zauważysz, że kolejne jej wpisy częściej pojawiają się w Twoich Aktualnościach.

- jak dany post jest odbierany przez innych użytkowników danej strony;
Czy post ma polubienia, share`y, komentarze, czy jest ukrywany lub zgłaszany do Facebooka. Dodatkowo pod uwagę brany jest czas reakcji użytkowników po opublikowaniu danego posta. Im szybciej i im więcej użytkowników reaguje na dany post zaraz po jego opublikowaniu, tym zwiększa się szansa wyświetlenia go przez Facebooka u innych użytkowników oraz na wyższej pozycji w News Feedzie. Jeśli post uzyska popularność w późniejszym czasie, a nie od razu po opublikowaniu, wówczas zostanie wyświetlony na niższej pozycji, jako już mniej aktualna treść.

- jakie było zainteresowanie poprzednimi postami strony wśród innych użytkowników; 

- rodzaj postu : status, foto, video czy link;

- aktualność treści postu;
Wpisy, które mówią o bieżących wydarzeniach, o tematach aktualnych, powszechnie poruszanych przez użytkowników, tzw. "hot news" mają większy zasięg. Facebook będzie je wyżej wyświetlał użytkownikom w Aktualnościach, po to aby treści te użytkownicy zobaczyli wtedy, kiedy są one aktualne, kiedy dana rzecz właśnie się dzieje i jest komentowana, np. mecz, zawody czy wręczanie nagród, itp.

Taka „selekcja” wpisów przeprowadzana jest dla każdego użytkownika. Żeby przebić się ze swoimi treściami do fanów, trzeba być świadomym jak działa Edge Rank i odpowiednio dostosowywać swoje wpisy na Facebooku, by zwiększać ich zasięg. 

Przeczytajcie facebookowy wpis z 2013 roku wyjaśniający na czym polega algorytm Edge Ranku - News Feed FYI

Istota Edge Ranku - algorytmu Facebooka.


Algorytm cały czas się zmienia i trzeba śledzić te zmiany. Informacje o zmianach w News Feedzie publikowane są w Newsroom Facebook

Z oczywistych względów Facebook zachęca nas do reklamowania swoich wpisów…a Edge Rank i ogromna konkurencja powodują, że staje się to niezbędne, by z treściami dotrzeć do naszych fanów. Mimo konieczności reklamy Facebook nadal jest atrakcyjnym miejscem promocji, ponieważ już przy niewielkich nakładach finansowych można zwiększyć zaangażowanie fanów.  

0 komentarze: