Jakie treści publikować na Facebooku? - content marketing.

Content marketing - jakie treści publikować - Craft Point Social.
Kanałem social media, który cieszy się największą popularnością wśród projektantów rękodzieła jest Facebook
To tutaj skupia się branża rękodzieła – projektanci, sklepy, organizatorzy targów, itd. 
W 90% treści jakie publikują twórcy to zdjęcia produktów, które tworzą. Są to wpisy typowo sprzedażowe
Dodatkowo treści te są  często powielane, te same wpisy pojawiają się na wszystkich kanałach.


Content marketing.


Jak wiecie na Facebooku to EdgeRank decyduje o tym, które treści zostaną wyświetlone naszym fanom. Facebook wprowadził EdgeRank po to, by na naszych tablicach wyświetlały się treści dla nas najbardziej interesujące, z którymi będziemy wchodzili w interakcje i które sprawią, że więcej czasu będziemy spędzać na Facebooku. Bardzo ważne, by dostosować publikowane treści do zasad EdgeRanku. Wpisują się one w ogólne wytyczne content marketingu

Content marketing, czyli marketing treści to marketing polegający na publikowaniu takich treści, które będą dla naszego klienta wartościowe, przydatne, w jakiś sposób pomogą mu lub czegoś nauczą, dzięki którym klient trafi do nas sam, a nie za pośrednictwem reklam. Żeby tak się stało treści, które publikujemy muszą być dostosowane do naszej grupy docelowej, czyli potencjalnych klientów rękodzieła artystycznego, mody czy wyrobów designerskich. Sami najlepiej znacie swoich klientów. Dzięki uczestnictwu w targach macie okazję rozmawiać z nimi i słyszeć pytania jakie mają odnośnie Waszej oferty. Sami też robicie zakupy on-line i wiecie jakie wątpliwości mogą pojawić się w związku z zakupami na odległość.

Wciel się w rolę klienta.


Aby określić jakie informacje mogą być wartościowe dla naszych klientów, warto wcielić się w rolę klienta i zadać sobie kilka pytań, np:

- jakie informacje o produkcie mogą być dla klienta istotne?
- jakie klient może mieć obawy związane z danym produktem? 
- jakie opinie mają klienci o branży handmade? 
- czy mają jakiekolwiek zarzuty do produktów rękodzieła? 
- jakie obawy związane z dokonywaniem zakupów on-line mogą mieć klienci?
- co może być dla nich niejasne w procesie zakupowym? 


Tego rodzaju pytań potencjalny klient może mieć bardzo wiele. Kiedy odpowiesz sobie na nie, okaże się, że masz wiele pomysłów na treści, które warto swoim klientom przekazać. Słuchaj klientów, notuj pytania, a potem wykorzystuj je jako pomysły na treści na Facebooku.

Poeksperymentuj i zacznij publikować treści, które Twoim zdaniem mogą być przydatne, z których klient skorzysta, coś mu ułatwią lub rozbawią, zaskoczą i którymi chętnie się podzieli. Dzięki tworzeniu tego typu informacji zyskasz zaufanie klienta, staniesz się w jego oczach wiarygodnym twórcą, który zna się na swojej branży i który jest mu w stanie pomóc. Zadowolony klient chętnie podzieli się informacjami, które tworzysz i dzięki temu dotrą do Ciebie nowi klienci – marketing wirusowy. Istnieje szereg narzędzi, dzięki którym możesz tworzyć atrakcyjne wizualnie treści i w łatwy sposób dzielić się nimi na Facebooku, umieszczać je na blogu lub stronie www, skąd w łatwy sposób podzielą się nimi inni

W przypadku Facebooka publikowanie cały czas zdjęć jest niezgodne z zasadami EdgeRanku i powoduje, że nasze treści nie są wyświetlane fanom. Twój wysiłek polegający na dodawaniu postów ze zdjęciami idzie na marne, bo większość fanów tych postów na swojej tablicy nie widzi. Jeśli chwilę się nad tym zastanowisz, to sam stwierdzisz, że oglądanie wciąż tych samych treści, podanych w ten sam sposób, czyli w postaci zdjęć produktów, może być nudne i nie wzbudzi wśród klientów zainteresowania, mimo iż są Twoimi fanami i podobają im się Twoje prace. Klient, który lubi Twoją markę, najprawdopodobniej lubi też wiele innych tego typu marek, jest bombardowany zdjęciami produktów, treściami reklamowymi i sprzedażowymi – zaczyna je traktować jako spam... Dlatego warto ukryć typowo sprzedażowe treści i dotrzeć do klientów wpisami, które angażują, są przydatne lub zabawne, które spowodują, że nawiążesz dialog z klientem. 


Handmade, rękodzieło artystyczne - biznes w sieci - Craft Point Social.

Jakie treści publikować?


Jeśli tworzysz torebki:

- zaprezentuj nowe modele toreb np. za pomocą prezentacji: 5 sposobów noszenia torebki
- zrób prezentację: 10 typów torebek – listonoszka, kopertówka itd.
- który model torebki wybrać? – poradnik, wymień funkcjonalności toreb, które tworzysz, możliwości zastosowania jakie dają i określ, który fason nadaje się dla studentki, bizneswoman, itd. 
- 5 projektantów mody, którzy mnie inspirują i dlaczego
- najsłynniejsze torebki świata

Jeśli jesteś projektantem ubrań:

- warto od czasu do czasu umieszczać wpisy dotyczące historii mody, np. historia „małej czarnej” – staraj się dotrzeć do mniej znanych faktów i ciekawostek
- jaki fason spódnicy wybrać w zależności od figury
- jak dbać o Twój wyrób – jak prać, czyścić, itp. 


Jeśli tworzysz biżuterię:

- porusz temat uczuleń na srebro czy metal – jeśli wykonujesz produkty z tych materiałów
- jeśli stosujesz minerały w pracach – publikuj informacje skąd dany minerał pochodzi, jakie ma cechy, różnego rodzaju ciekawostki związane z danym materiałem
- jeśli tworzysz w konkretnej technice, twórz wpisy na temat jej historii
- jaki kształt kolczyków dobrać w zależności od kształtu twarzy


Klienci wciąż mają obawy przed zakupami przez Internet, dlatego warto publikować treści, które przybliżą im zasady zakupów on-line:

- jeśli masz swój sklep zrób prezentację krok po kroku jak wygląda ścieżka zakupowa
- jeśli sprzedajesz prace np. na Pakamerze – zrób prezentację krok po kroku jak wygląda dokonanie zakupu Twojej pracy – opisz ten proces. 
- taką prezentację zrób dla każdego sklepu, w którym dostępne są Twoje prace – krótko i w prosty sposób opisz kolejne kroki - stwórz mini przewodnik „Jak kupować”
- jeśli wykonujesz biżuterię artystyczną lub inne wyroby na zamówienia indywidualne klientów - napisz co klient może zmienić w produkcie
- publikuj grafiki z informacją: ile czasu realizujesz zamówienia, ile czasu trwa wysłanie zamówienia od momentu zakupu, jakimi drogami wysyłasz produkty – listem czy także kurierem, jak pakujesz prace – zrób zdjęcie opakowania


Przypominaj o tym, gdzie można kupić Twoje prace

- wpis z listą sklepów www, w których wystawiasz prace (podaj bezpośrednie adresy do Twojej galerii)
- wpis z listą sklepów stacjonarnych, w których można kupić Twoje prace (zrób mapkę i napisz jak dojechać)
- jeśli bierzesz udział w targach, nagraj krótki filmik z zaproszeniem i wrzuć na fb, ogłoś, że na hasło Facebook klienci targów otrzymają rabat 15% – zareklamuj taki wpis wśród fanów z danego miasta, w którym targi się odbywają


Pamiętaj o zasadach content marketingu tworząc treści na różnych kanałach – stronie www, blogu, Facebooku, G+ itd. Pamiętaj, by na każdym kanale publikować inne treści. Tworząc treści zawsze miej na uwadze pozycjonowanie ich w Google. Pamiętaj o słowach kluczowych charakterystycznych dla Twojej branży i produktów, o frazach które najczęściej wpisują klienci w wyszukiwarkę. Staraj się, by treści były unikatowe i by jednocześnie były wartościowe dla klientów. Zaglądaj do statystyk i oceniaj które informacje spotkały się z największym zainteresowaniem, uwzględniaj to w dalszej pracy. 

Coraz trudniej jest dotrzeć do klientów, przyciągnąć i utrzymać ich uwagę. Wpisy typowo sprzedażowe spotykają się z brakiem zaangażowania i są traktowane jako reklama. Reklamy wyskakujące na stronach www denerwują i jako treści niechciane są blokowane. Dlatego warto postarać się, by klient sam do nas trafił, dzięki treściom, które publikujemy – ciekawym zarówno merytorycznie jak i wizualnie.

0 komentarze: