8 sposobów na to, by udział w targach zawsze był sukcesem!

Jestem częstym gościem różnych targów i kiermaszy, z racji moich zainteresowań głównie rękodzieła i mody. Przez ostatnich kilka lat sposób organizacji i wygląd kiermaszy rękodzieła bardzo się zmienił. 

Profesjonalizm wystawców. 

To na co zwróciłam uwagę, to coraz większy profesjonalizm projektantów. Większość twórców ma banery, wizytówki i ulotki, dodatkowe oświetlenie czy specjalne ekspozytory do prezentowania np. biżuterii.

Zmiana oczekiwań klientów.

Zmieniły się oczekiwania projektantów i klientów – myślę, że minęły już czasy kiermaszy organizowanych w niedostosowanych do tego celu miejscach, odbywających się przy okazji prowadzenia klubu czy kawiarni. Profesjonalizm wystawców i organizatorów targów będzie coraz powszechniejszy, bo tego oczekują klienci, powoduje to także rosnąca ilość konkurencyjnych imprez tego typu. 

Facebook ważniejszy od strony www. 

Teraz klienci bardzo często pytają o możliwość skontaktowania się z projektantem poprzez konto na facebooku – nie tak jak kiedyś poprzez stronę www. Facebook stwarza możliwość przedstawienia swojej marki i produktów, można tu także zainstalować swój sklep, w którym klienci mogą kupować produkty bezpośrednio poprzez fb, tą drogą mogą też bez problemu kontaktować się z projektantem. Z tych względów nie ma chyba twórcy, który nie posiadałby fanpage`a na facebooku…

Spadek sprzedaży…

Imprez targowych jest coraz więcej, natomiast wielu projektantów mówi o spadku sprzedaży. Ze spadkiem sprzedaży na kiermaszach borykają się projektanci nie tylko w Polsce. Wystarczy poczytać zagraniczne fora, aby przekonać się, że taka sytuacja ma miejsce także np. w Anglii. Zmiana sytuacji ekonomicznej i niedawny kryzys, spowodowały, że duża część osób przestała już tak spontanicznie dokonywać zakupów. Na londyńskich targach również powszechnym zjawiskiem są zapytania klientów o możliwość późniejszego zakupu poprzez Internet.


8 sposobów, by udział w targach zawsze był sukcesem.


1. Zadbaj o profesjonalny wygląd Twojego stoiska.


Tak jak pisałam w artykule „Czy warto brać udział w kiermaszach rękodzieła?” na wiele spraw nie ma się wpływu (pogoda, ilość ludzi odwiedzających imprezę, itp.). Natomiast na pewno można zrobić wiele, by odpowiednio zaprezentować siebie i swoje produkty. Profesjonalny wygląd stoiska wzbudza zaufanie i zainteresowanie klienta.

2. Zmień nastawienie! Nie sprzedaż, a promocja i marketing są najważniejsze! 


Moim zdaniem ważne jest, by zmienić nastawienie i przestać traktować targi jako okazję do sprzedaży produktów. Targi należy uznać za jeden ze sposobów promocji swojej marki i uczestnictwo w nich uwzględniać w budżecie przeznaczonym na marketing i reklamę.

Kiedy chcemy, by sprzedaż na kiermaszu zapewniła przynajmniej zwrot kosztów udziału w nim, rodzi to przymus sprzedaży i frustrację, gdy to założenie nie jest realizowane. Natomiast jeśli będziemy myśleć o tym, że w zamian za cenę stoiska, otrzymujemy możliwość bezpośredniego kontaktu z klientami i rozmowy z nimi o naszych produktach, poznania ich opinii i nawiązania nowych kontaktów, wówczas każda impreza będzie sukcesem! 

3. Rozmawiaj z klientami, nastaw się na mówienie o sobie i swoich produktach.


Przygotuj się do rozmowy o sobie i swoich produktach – zarażaj swoją pasją i entuzjazmem. Pytaj klientów o opinię o Twoich produktach.

4. Zadbaj o dobry nastrój i pozytywne nastawienie, nie myśl ciągle o tym, że MUSISZ SPRZEDAĆ! 


Twój nastrój i nastawienie mają wpływ na to jak postrzegają Cię klienci, zadbaj wiec o dobry humor :) 

5. Koniecznie miej ze sobą wizytówki lub ulotki i aktywnie je rozdawaj. 


Na wizytówkach podaj w czytelny sposób jak najłatwiej można się z Tobą skontaktować i gdzie znaleźć Twoje prace. Wizytówki umieść w widocznym miejscu i zachęcaj klientów do zabrania ze sobą.

6. Zachęć klientów do polubienia Twojej strony na facebooku. 


Podkreśl, że tylko fani otrzymują oferty specjalne, gratisy, zniżki, itp. Kod z rabatem możesz umieścić na ulotce i dzięki temu sprawić, że to właśnie u Ciebie klient zrobi zakupy, gdy będzie poszukiwał ciekawego prezentu. 

7. Zachęcaj klientów do pozostawienia swojego adresu email – twórz bazę klientów i wysyłaj newslettery.


Targi to także okazja do zbudowania bazy mailingowej klientów – zachęć ich, by zostawili swój adres e-mail. Poinformuj, że po kiermaszu zostanie wysłany newsletter ze specjalnym kodem rabatowym…jestem pewna, że wielu z nich zostawi do siebie kontakt. 

8. Daj się zapamiętać jako profesjonalista! 


Wiele osób odwiedza targi, by obejrzeć nowe produkty, przyjrzeć się im, chwilę porozmawiać. Jeśli odpowiednio zadbasz, by zapamiętali Cię jako ciekawego artystę, wrócą do Ciebie, gdy będą poszukiwali ciekawego prezentu dla bliskich lub czegoś dla siebie, nawet jeśli w danym momencie tylko z Tobą rozmawiają, zachwycają się Twoimi pracami, ale nie kupują.

Skrócona wersja graficzna dostępna na facebooku :) 


0 komentarze: