Trwające od około 2005 roku zjawisko rozwoju polskiego rynku rękodzieła artystycznego jest tematem, który trudno wyczerpać i nie sposób opisać go w jednym artykule. Poniżej przedstawiam jedynie ogólny zarys rozwoju tej branży. Jest kilka czynników, które spowodowały, że rękodzieło artystyczne cieszy się w Polsce ogromną popularnością.
Moim zdaniem ogromne znaczenie miało wejście Polski w 2004 roku do Unii Europejskiej. Pojawiło się wówczas wiele dyskusji na temat tożsamości narodowej oraz cech wyróżniających Polskę. Organizowano konkursy na produkty mające być pamiątkami z Polski.
Konkursy te wzbudzały spore zainteresowanie, projektanci sięgali często po wzornictwo kojarzące się z Polską, wielu z nich zaczęło wykorzystywać charakterystyczne motywy ludowe. Przykładem takiego konkursu był konkurs na „Pamiątkę z Polski” organizowany w 2009 roku przez Fundację „Cepelia” Polska Sztuka i Rękodzieło.
Dzięki funduszom unijnym wiele osób, w tym również ja, otworzyło działalności gospodarcze związane z rękodziełem.
Po 2005 roku zapanowało prawdziwe szaleństwo na motywy ludowe, nie tylko w rękodziele. Moda na produkty z tego typu wzorami wciąż trwa. Jedną z marek, która podbiła rynek wykorzystując znany motyw wycinanki ludowej, jest marka GOSHICO.
Produkty tej marki często reprezentują polski design na międzynarodowych wystawach. Zwrócenie uwagi na polskie motywy, wywołało zainteresowanie tradycyjnymi technikami rzemieślniczymi, takimi jak: szydełkowanie, haftowanie czy koronka.
W miarę rozwoju branży rękodzieła w Polsce, wzrósł także popyt na wyroby wykonywane ręcznie. Produkty handmade wyróżniały się wzornictwem i wysoką jakością na tle wyrobów masowych, dlatego klienci coraz częściej zaczęli sięgać po unikatowe prace rękodzieła. Dzięki temu powstało środowisko rękodzielników, w dużej mierze składające się z młodych ludzi, którzy zaczęli wykorzystywać Internet jako kanał do promocji i sprzedaży swoich prac. Powstały blogi o tematyce rękodzielniczej, sklepy internetowe, fora branżowe, zaczęto organizować szkolenia, warsztaty i kiermasze.
Z oczywistych względów ogromne znaczenie dla powstania internetowego rynku rękodzieła miał coraz szerszy dostęp do Internetu, rozwój e-handlu i systematycznie rosnąca chęć Polaków do dokonywania zakupów on-line.
W 2005 roku w USA zaczęła działać galeria internetowa oferująca produkty wykonane ręcznie – Etsy.
Działalność tego sklepu miała wpływ na polski rynek. Pierwsza galeria internetowa oferująca produkty handmade w Polsce powstała również w 2005 roku i była to galeria Wylęgarnia Pojedynczych Egzemplarzy. Do najbardziej popularnych dziś sklepów rękodzieła i designu należą portale Pakamera Artystyczna i Decobazaar. Oba sklepy powstały mniej więcej w tym samym czasie w 2005 roku. Był to rok, w którym branża e-commerce w Polsce przeżywała rozkwit.
Wzrosło zainteresowanie Internetem oraz możliwościami, jakie daje. Powodzenie wymienionych powyżej serwisów świadczy o prężnie rozwijającym się rynku rękodzieła w Polsce. Rodząca się moda na wyroby handmade i brak konkurencji sprawiły, iż serwisy od początku nie miały problemów ze znalezieniem projektantów chętnych do wystawiania towarów i klientów zainteresowanych ich kupnem.
Sukces serwisów pakamera.pl i decobazaar.com oraz trwająca w Polsce moda na rękodzieło spowodowały, iż powstało szereg innych sklepów oferujących rękodzieło. Na uwagę zasługują: Arsneo, Trendymania i polski oddział niemieckiego serwisu DaWanda. Są to multibrandowe sklepy posiadające bardzo szeroki asortyment, m.in. biżuterię artystyczną, elementy wyposażenia wnętrz, w tym ceramikę i wyroby ze szkła, torby, ubrania, szale i czapki oraz wiele innych produktów. Galerie te w różnym stopniu kładą nacisk na nowoczesny design, modę i tradycyjne techniki. Serwis specjalizujący się w biżuterii artystycznej i innych wyrobach jubilerskich to m.in. Galeria Olissima. Sklepy prezentujące niezależne marki i projektantów mody to platformy Showroom, Mostrami i BoutiqueLaMode.
Ilość blogów poświęconych tematyce rękodzieła artystycznego jest ogromna. Blogi prowadzą zarówno sklepy internetowe, jak i sami twórcy. Galerie internetowe dzięki prowadzonym blogom i forom, rozpowszechniają wiedzę o rękodziele i projektantach oraz umożliwiają im komunikację wewnątrz branży. Blogi portali „Pakamera” example oraz „Decobazaar” decobloog poruszają takie tematy jak najnowsze trendy, design, moda i handmade. Opisują projektantów i ich prace oraz wydarzenia branżowe. Opisują ciekawe projekty artystyczne z całego świata i pobudzają do dyskusji na ich temat.
Forum polskiej DaWandy zostało stworzone, by użytkownicy tej platformy mogli komunikować się ze sobą, wymieniać pomysłami, radami. Dzięki forum mogą poznać innych użytkowników i ich produkty. Na Dawandzie działają także grupy dyskusyjne.
Blogi prowadzi także większość projektantów, by prezentować na nich swoje prace. Twórcy korzystają z dostępnych w Internecie narzędzi, by dotrzeć do potencjalnych klientów. Zakładają konta na portalach społecznościowych Facebook, Twitter czy Google +, prezentują swoje prace i pracownie na Youtube i Pinterest.
Powstają grupy dla których rękodzieło jest pracą i pasją oraz środowiska rzemieślników tworzących w danej technice artystycznej. Na Facebooku działają grupy skupiające twórców, m.in. „Grupa sutaszowiczek” do której należy około tysiąca członków i grupa „Rękodzieło nasza pasja” do której należy ponad 6 tys. członków. Działa wiele portali, które skupiają twórcze osoby chcące podzielić się z szerszym gronem swoją pasją. Tego typu portalem jest m.in. serwis „Mamycel.pl – Pasja sposobem na życie”.
Ze świata wirtualnego rękodzieło artystyczne wyszło także do realnego. Zaczęto organizować targi i kiermasze, a także otwierać sklepy, w których głównym asortymentem są prace handmade. Zapraszam do przeczytania artykułu na ten temat: Handmade w realu.
Powyższy artykuł to w pewnym sensie mapa świata rękodzieła. Trzeba ten świat znać, jeśli chce się być jego częścią. Znajomość branży, w której się działa to przecież podstawa. Na Craft Point Social znajdziecie artykuły omawiające szerzej wspomniane tutaj zagadnienia oraz inne inicjatywy koncentrujące się na rękodziele i rzemiośle artystycznym.
Unia Europejska i motywy ludowe.
Moim zdaniem ogromne znaczenie miało wejście Polski w 2004 roku do Unii Europejskiej. Pojawiło się wówczas wiele dyskusji na temat tożsamości narodowej oraz cech wyróżniających Polskę. Organizowano konkursy na produkty mające być pamiątkami z Polski.
Plakat konkursu "Pamiątka z Polski".
Źródło: http://cepelia.pl
|
Dzięki funduszom unijnym wiele osób, w tym również ja, otworzyło działalności gospodarcze związane z rękodziełem.
Po 2005 roku zapanowało prawdziwe szaleństwo na motywy ludowe, nie tylko w rękodziele. Moda na produkty z tego typu wzorami wciąż trwa. Jedną z marek, która podbiła rynek wykorzystując znany motyw wycinanki ludowej, jest marka GOSHICO.
Torebka GOSHICO kolekcja New Folk.
Źródło: http://www.sklep-goshico.com
|
W miarę rozwoju branży rękodzieła w Polsce, wzrósł także popyt na wyroby wykonywane ręcznie. Produkty handmade wyróżniały się wzornictwem i wysoką jakością na tle wyrobów masowych, dlatego klienci coraz częściej zaczęli sięgać po unikatowe prace rękodzieła. Dzięki temu powstało środowisko rękodzielników, w dużej mierze składające się z młodych ludzi, którzy zaczęli wykorzystywać Internet jako kanał do promocji i sprzedaży swoich prac. Powstały blogi o tematyce rękodzielniczej, sklepy internetowe, fora branżowe, zaczęto organizować szkolenia, warsztaty i kiermasze.
Sklepy internetowe.
Z oczywistych względów ogromne znaczenie dla powstania internetowego rynku rękodzieła miał coraz szerszy dostęp do Internetu, rozwój e-handlu i systematycznie rosnąca chęć Polaków do dokonywania zakupów on-line.
W 2005 roku w USA zaczęła działać galeria internetowa oferująca produkty wykonane ręcznie – Etsy.
Strona www galerii Etsy.
Źródło: https://www.etsy.com
|
Strona www galerii Wylęgarnia.
Źródło: http://wylegarnia.com
|
Sukces serwisów pakamera.pl i decobazaar.com oraz trwająca w Polsce moda na rękodzieło spowodowały, iż powstało szereg innych sklepów oferujących rękodzieło. Na uwagę zasługują: Arsneo, Trendymania i polski oddział niemieckiego serwisu DaWanda. Są to multibrandowe sklepy posiadające bardzo szeroki asortyment, m.in. biżuterię artystyczną, elementy wyposażenia wnętrz, w tym ceramikę i wyroby ze szkła, torby, ubrania, szale i czapki oraz wiele innych produktów. Galerie te w różnym stopniu kładą nacisk na nowoczesny design, modę i tradycyjne techniki. Serwis specjalizujący się w biżuterii artystycznej i innych wyrobach jubilerskich to m.in. Galeria Olissima. Sklepy prezentujące niezależne marki i projektantów mody to platformy Showroom, Mostrami i BoutiqueLaMode.
Internetowe fora i blogi.
Strona www bloga galerii Decobazaar. Źródło: http://www.decobloog.com |
Forum polskiej DaWandy zostało stworzone, by użytkownicy tej platformy mogli komunikować się ze sobą, wymieniać pomysłami, radami. Dzięki forum mogą poznać innych użytkowników i ich produkty. Na Dawandzie działają także grupy dyskusyjne.
Blogi prowadzi także większość projektantów, by prezentować na nich swoje prace. Twórcy korzystają z dostępnych w Internecie narzędzi, by dotrzeć do potencjalnych klientów. Zakładają konta na portalach społecznościowych Facebook, Twitter czy Google +, prezentują swoje prace i pracownie na Youtube i Pinterest.
Strona www portalu Mamy Cel. Źródło: http://mamycel.pl |
Targi, kiermasze i sklepy stacjonarne.
Ze świata wirtualnego rękodzieło artystyczne wyszło także do realnego. Zaczęto organizować targi i kiermasze, a także otwierać sklepy, w których głównym asortymentem są prace handmade. Zapraszam do przeczytania artykułu na ten temat: Handmade w realu.
Powyższy artykuł to w pewnym sensie mapa świata rękodzieła. Trzeba ten świat znać, jeśli chce się być jego częścią. Znajomość branży, w której się działa to przecież podstawa. Na Craft Point Social znajdziecie artykuły omawiające szerzej wspomniane tutaj zagadnienia oraz inne inicjatywy koncentrujące się na rękodziele i rzemiośle artystycznym.
Genialny wpis...
OdpowiedzUsuńJa najbardziej chwalę sobie robienie zakupów poprzez sklepy internetowe i chyba właśnie z nich najczęściej korzystam. Tym bardziej, że wiele sklepów udostępnia opcję śledzenia przesyłek https://www.sendit.pl/sledzenie-przesylek co jest dla mnie bardzo fajną sprawą, bo mam możliwość podejrzenia gdzie są moje zakupy. Mega wygodna sprawa dla osób kupujących i zamawiających przez internet.
OdpowiedzUsuńBardzo fajny wpis. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawa sprawa i bardzo fajnie, że można to kupować przez internet. Na pewno płatność przez SMS również byłaby niezłym rozwiązaniem. jednak nie wiem jak to teraz będzie bo czytałem https://www.cashbill.pl/blog/platnosci-online/wplyw-nowelizacji-prawa-na-uslugi-sms-premium-czy-mozna-go-odczuc/ że coś się ma pozmieniać w tym zakresie.
OdpowiedzUsuń